25538e598a872bcc15e7f56fa09012013231831

BIO CIĄŻA LIFESTYLE MOTYWACJA I PORADY PORADY

Zdrowe jedzenie, a zdrowe odżywianie.

Już chyba każdy kto choć trochę wgłębił się w sport, zainteresował się też dietą i zdrowym jedzeniem. Jednak niewielu z nas ma świadomość, że istnieje ogromna różnica pomiędzy zdrowym odżywianiem, a zdrowym jedzeniem.

Zdrowe jedzenie to komponowanie sobie posiłków ze składników które według nas są zdrowe. Jednak nie zawsze połączenie kilku nawet bardzo zdrowych składników można zaliczyć do zdrowego odżywiania. Dlaczego ?

Mianowicie chodzi tu o kwasy żołądkowe i nasze trawienie. Nie wszystkie produkty możemy łączyć. A nawet dodałabym że powinniśmy spożywać posiłki w pewnej kolejności tak żeby nasz żołądek lepiej trawił to co przyjmuje. Ważne jest kilka zasad, bez których się nie obejdzie i które spróbuję Wam tutaj przedstawić.

Zacznijmy od tego, że każdy jakoś zaczyna, więc powoli małymi kroczkami spróbujcie znaleźć swój sposób na to by poprzestawiać Wasze nawyki żywieniowe. Nie rzucajcie się z motyką na słońce, robiąc drastyczne zmiany. Zacznijcie od jednego posiłku, potem dorzućcie kolejny, dotąd aż stanie się to Waszym nawykiem, Waszym życiem. Poczytajcie, przestawcie swoje myślenie bo wszystko zaczyna się i kończy, w naszej głowie. Pamiętajcie, że żywność to nasze paliwo. Szanujmy więc nasze ciało i nie zatruwajmy go zbędnymi substancjami.

Kilka zasad zdrowego żywienia:

  1. Picie wody. Każdy z nas wie, że picie wody jest podstawą. Jednak nie zgodzę się, że woda z kranu, płynąca zanieczyszczonymi rurami, narażona na przeróżne zanieczyszczenia jest zdrową wodą. Sięgajmy po tę ze studni głębinowych a nie tą chemicznie oczyszczaną z ujęć wodnych doprowadzaną do miast. Wodę pijemy przez cały dzień po trochu, co najmniej 2 litry płynów dziennie. Wyjątkiem jest czas chwilę przed (około 30 min), w trakcie i godzinę po posiłku. Dlatego, że płyny przyjmowane razem z jedzeniem rozcieńczają sok żołądkowy i enzymy trawienne, który trawią spożywany pokarm. Zdrowiej jest unikać picia wody i innych płynów w trakcie jedzenia.
  2. Nie łączmy białka ( w szczególności zwierzęcego) z węglowodanami ! Białka i węglowodany są trawione w różnych środowiskach. Węglowodany w zasadowym, a białka w kwasowym, dlatego powinny być spożywane osobno. Łączenie ich w jednym posiłku sprawi, że procesy trawienne zostaną zaburzone, a co za tym idzie, ani jedno ani drugie nie zostanie dobrze strawione. Gdy pożywienie nie zostaje dobrze strawione, powstają procesy gnilne które zaburzają naturalną florę bakteryjną jelit i dewastują cały nasz organizm. Ponieważ to właśnie przez kosmki jelitowe całe dobro jest wchłaniane, a pracują one prawidłowo tylko wtedy kiedy zachowana jest prawidłowa flora bakteryjna jelita. Dodatkowo białko powinniśmy spożywać jednego rodzaju, czyli albo roślinne albo zwierzęce.
  3. Komponując posiłki myślmy o czasie, który potrzebujemy na strawienie danego pokarmu. Białka potrzebują około 4 godzin na strawienie, węglowodany 2. Łącząc te dwa składniki czas wydłuża nam się do np. 8 godzin. Gdy po obiedzie dodamy jeszcze deser, czyli cukry które normalnie strawili byśmy w krótkim czasie 15 min-2 godzin sprawiamy, że takie zestawienie będzie nam zalegać w jelitach przez wiele godzin, zacznie się fermentować i gnić, zaburzając naturalną florę bakteryjną jelita. Dlatego jedzmy te pokarmy oddzielnie.
  4. Warzywa do wszystkiego. Warzywa są elementem, który świetnie komponuje się w każdym posiłku. Dlatego ważne jest aby nasza dieta składała się głównie z tych właśnie składników. W przypadku jedzenia posiłków węglowodanowych, możemy poprzedzić je sałatką warzywną, ponieważ dostarczy nam ona błonnika i enzymów, które pomogą strawić skrobię. 
  5. Tłuszcze roślinne powinniśmy spożywać z warzywami, węglowodanami złożonymi ( ale tylko wtedy kiedy jest ich w posiłku nie więcej niż 20%) lub białkiem roślinnym. Nie łączymy ich z białkiem zwierzęcym, ponieważ spowalniają trawienie, i z owocami. Dlatego mięsa nie polewamy oliwą z oliwek, a warto pokropić je cytryną. Tłuszcze roślinne, poza olejem kokosowym, powinny byc spożywane tylko i wyłącznie na surowo! Smażymy tylko na oleju kokosowym lub maśle klarowanym. Kiedy używamy tłuszczy roślinnych np. oliwę z oliwek do smażenia, pod wpływem temperatury wytwarzane są te same tłuszcze trans które obecne są w szkodliwych dla zdrowia margarynach. Dlatego koniecznie pamiętajmy o smażeniu potraw tylko na dwóch wyżej wymienionych tłuszczach.
  6. Czytajmy etykiety produktów, wyeliminujmy produkty rafinowane i wysoko przetworzone. Wiele firm produkujących olej kokosowy bazuje teraz na jego popularności i sprzedaje jego tanią rafinowaną wersję, która nie zawiera tego co w oleju kokosowym jest najcenniejsze.
  7. Całkowicie pozbądźmy się białego cukru. Jest wiele zamienników rafinowanego cukru. Wartościowe słody to nasz polski miód, syropy z agawy, daktyli, czy też klonowy, stewia, ksylitol bądź erytrol.
  8. Ograniczmy nabiał krowi, który zawiera kazeinę. Jedzmy produkty owcze i kozie. Wapń, można znaleźć w warzywach, jajach, owocach, otrębach i orzechach. Dodatkowo w tych samych produktach znajdują się substancje, które wspomagają przyswajanie się wapnia.
  9. Najważniejsza jest jednak reakcja organizmu! Pamiętajcie, że najlepszą wskazówką czy ostatecznie dany posiłek nam służy czy nie jest reakcja naszego organizmu. Jeżeli po zjedzeniu, nie ważne jak smacznej i zdrowej potrawy, pojawią się wzdęcia, bóle brzucha, ciężkość na żołądku, senność czy złe samopoczucie, to znaczy że nie jest ona dla nas. Nasz organizm jest tak stworzony aby dawać nam oznaki kiedy dzieje się z nim coś niedobrego.

Dlatego dbajmy o siebie, słuchajmy swojego organizmu, nie tylko podczas ćwiczeń, ale i podczas jedzenia. Pamiętajmy że nasza dieta, i wszystko co spożywamy to nasze paliwo, które może nam tak samo mocno zaszkodzić jak pomóc! Nie podlali byśmy kwiatka Domestos-em, dlaczego więc mielibyśmy wlewać w siebie szkodliwe płyny, typu Coca-Cola, czy spożywać niezdrowe, źle dopasowane produkty ?

Bądźmy dla siebie wyrozumiali, przejdźmy na zdrową stronę życia i cieszmy się tym!

 

DSC_0593

 

O.

Leave a Comment

Comments (1)