DSC00410h

AKTYWNA MAMA-ĆWICZENIA I TRENING BIEGANIE CIĄŻA MOTYWACJA I PORADY TRIATHLON

Kiedy i jak wrócić do ćwiczeń po ciąży ?

 

Ważny temat, a często bagatelizowany przez młode mamy.

Sama byłam bardziej podekscytowana powrotem do swojego ciała, niż radami innych. Teraz mądrzejsza nie popełniłabym już tego błędu. Dlatego ten tekst jest dla wszystkich Pań które chcą po porodzie wrócić do aktywności fizycznej.

Przygotowując dla Was tekst o sylwetce podczas biegania z wózkiem rozwinęłam temat powrotu do biegania i ćwiczeń fizycznych wraz z zaprzyjaźnionym mi fizjoterapeutą, trenerem personalnym Konradem Sulikiem, który jest doświadczonym rehabilitantem prowadzącym od wielu lat swój własny gabinet rehabilitacji, pod nazwą Sport Medical Rehabilitacja, w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Trzy godzinna rozmowa o bieganiu, bieganiu z wózkiem, pozycji podczas biegania, ciąży, aktywności fizycznej i powrocie do niej po ciąży dała mi więcej niż nie jedna książka na ten temat. Zeszliśmy na temat aktywności po porodzie trochę przypadkiem. Jednak jest on zdecydowanie bardziej obszerniejszy niż się spodziewałam i zdecydowanie ważniejszy niż myślałam. Dlatego zdecydowałam, że zasługuje on na osobny post. Tak żeby wszystkie aktywne Panie zadbały o siebie i o swoje ciała po porodzie tak jak się powinno, a nie tak jak nam się wydaje!

 

DSC00410h

 

KIEDY możemy wrócić do aktywności fizycznej po porodzie ?

Temat rzeka i temat tak samo indywidualny jak każda ciąża. Jednak odważę się i spróbuję odpowiedzieć Wam na to pytanie.

Według Konrada, doświadczonego fizjoterapeuty, wszystko zależy od tego jak przebiegała ciąża, na ile byłyśmy aktywne fizycznie podczas ciąży i czy zakończyła się porodem naturalnym, czy cięciem cesarskim. Oczywiście na wygranej pozycji są Panie aktywne w czasie ciąży i po porodzie naturalnym, to właśnie one teoretycznie mogą najszybciej wracać do aktywności fizycznej. W zależności od porodu i przebiegu ciąży czas powrotu do aktywności może się wydłużać. Chwilę dłużej będą musiały zaczekać aktywne Panie po cesarce. Minimalny czas jaki daje się cieciom cesarskim to 6 tygodni. Jeszcze dłużej czekają te kobiety, którym matka natura sprawiła psikusa i nie mogły być aktywne podczas brzemiennych 9 miesięcy, a najdłużej te które które niestety część lub całą ciążę musiały przeleżeć.

No właśnie ale kiedy wiemy, że już nadszedł ten czas i możemy wracać do stałych ćwiczeń?

Nie wiem czy wiele z Was wie o tym, ale ja nie wiedziałam. Ponieważ jest to sprawa indywidualna, najlepiej udać się z nią do specjalisty, czyli do doświadczonego fizjoterapeuty.

Kluczowym elementem, żeby świadomie wrócić do formy sprzed ciąży, jest zrobienie tak zwanego badania funkcjonalnego. Polega ono na sprawdzeniu elastyczności mięśni i ruchomości stawów. Wbrew pozorom, takie badanie wykonywane jest przez fizjoterapeutę, a nie przez maszynę do czego może zmylić nazwa. Badanie to ma na celu sprawdzenie czy osoba jest już zdolna do podjęcia aktywności fizycznej czy nie i jeżeli jest to do jakiej formy.

Dodatkowo w przypadku Pań, które borykają się z takim problemem jak na przykład rozszczep mięśni brzucha, Pan fizjoterapeuta też może nam w tym pomóc. W takich przypadkach stosuje się Kinesio Taping, który zapobiega rozszerzaniu się mięśni i pomaga ściągnąć je ku sobie. Brzuch zostaje oklejony taśmami Kinesio Taping w taki sposób aby mięśnie się nie rozchodziły.

Ja osobiście do dziś wyczuwam małą dziurkę pomiędzy moimi mięśniami brzucha, o które nie zadbałam tak jak powinnam. Rozszczep mięśni można wyczuć, podczas leżenia na plecach ze spiętymi mięśniami brzucha, dosłownie nad samym pępkiem. Te z Was które mogą wyczuć delikatną przestrzeń pomiędzy swoimi mięśniami brzucha w pozycji opisanej powyżej, tak samo jak ja nie zadbały o ich stan wtedy kiedy trzeba było o nie dbać.

Podczas takiego badania fizjoterapeuta nie tylko sprawdzi czy możemy podejmować aktywność fizyczną, ale sprawdzi też do jakiej aktywności nasze mięśnie i stawy są gotowe. Nie każdy będzie mógł zacząć biegać od razu, niektóre z Was będą musiały poczekać na to chwilę dłużej. 

 

11002299_10203827668312546_556730493_o

 

JAK wrócić do aktywności fizycznej po porodzie? 

Zaczynamy od wyżej opisanego badania, a potem dostajemy wytyczne od czego zacząć. Bardzo dużo z nas, nawet nie wiedząc, zanim wróci do porządnych biegowych treningów, powinna najpierw wzmocnić swoje trochę zastane, wymęczone i szybko regenerujące się ciało.

Tutaj ważną role odgrywają ćwiczenia Core Stability i wszystkie inne które mają na celu wzmocnienie mięśni głębokich naszego ciała. Warto rozpocząć aktywność właśnie od ćwiczeń statycznych,potem tych angażujących całe ciało, aniżeli od wyjścia na bieganie. W przypadku biegania z wózkiem, trzeba chwilę odczekać i wspólnie z Konradem nie polecamy zaczynania przygody biegowej po ciąży od wózka biegowego. Nasze mięśnie powinny najpierw przyzwyczaić się do wysiłku bez dodatkowego obciążenia.

Dobry fizjoterapeuta podczas badanie przekaże Wam też wiedzę gdzie, kiedy i w jaki sposób zacząć swoją przygodę ze sportem na nowo. Więc tak na prawdę miłe Panie warto zrobić ten jeden krok, który nie tylko przyniesie milion korzyści, ale i pozwoli na świadomy powrót do treningów.

Przeciążenia, kontuzje, rozszczep mięśni są przykładami zaniedbania. Dlatego tak ważne jest skupienie się na tym co dla nas dobre. Pomimo, że jesteśmy tak fantastycznie skonstruowane i nasze organizmy naprawdę w niesamowicie szybkim tempie, próbują sobie poradzić ze zmianami które w nich zachodzą, to warto nie dodawać im kolejnych obciążeń.

W przypadku powrotu do aktywności fizycznej po porodzie nie warto się ścigać. Odłóżmy ściganie się na zawody. Nie licytujmy się, która ile musiała odczekać, która ile dni po porodzie zaczęła biegać. Tak samo jak indywidualna jest ciążą, tak samo indywidualny musi być powrót, po niej, do gry. Warto dać sobie czas. Dać swojemu ciału czas na regenerację , o której ja trochę zapomniałam. I pomimo, że nie mam żadnych uszczerbków na zdrowiu to teraz mądrzejsza o tą wiedzę zrobiłabym to trochę inaczej. Zadbałabym o siebie, o swoje stawy i mięśnie, zamiast narażać je na kolejne przeciążenia i zmiany. U mnie na szczęście skończyło się to dobrze, ale proponuję Wam być mądrzejszą niż ja, bo nie każda może być takim szczęściarzem. Weźcie w swoje ręce to jak zadbacie o swój powrót do aktywności po ciąży.

Robicie to dla siebie na przyszłość, na dłuższą metę, a to jeżeli chodzi o zdrowie, w życiu jest ważniejsze niż tu i teraz.

 

 

O.

 

Leave a Comment

Comments (2)

  1. Muszę się wam pochwalić w końcu zrzuciłam wagę
    – 6 kg. Przeszukalam chyba caly polski internet żeby znaleźć coś na odchudzanie i znalazłam.

    Wygoglujcie sobie: xxally radzi jak szybko
    schudnać